Młodzież kontra rak płuca – działania edukacyjne w regionach rozpoczęte

Udostępnij:
W styczniu rozpoczął się kolejny etap Programu „Mam Haka na Raka”. Do końca lutego młodzież będzie prowadziła działania w regionach, aby przekonać społeczeństwo do badań profilaktycznych. Według danych European Cancer Observatory (ECO) Polska znajduje się na drugim miejscu wśród państw europejskich pod względem zapadalności i śmiertelności na raka płuca. W tym roku aż 3500 młodych ludzi będzie walczyło, aby zmienić te statystyki.
Tegoroczna rejestracja do udziału w „Mam Haka na Raka” zakończyła się bardzo dobrym wynikiem. Aż 670 zespołów z całej Polski będzie edukowało Polaków w zakresie profilaktyki raka płuca. Najwięcej zespołów zarejestrowało się w województwie dolnośląskim – 91, następnie 76 zespołów w województwie mazowieckim i 71 w województwie śląskim. Według statystyk Krajowego Rejestru Nowotworów to właśnie te trzy województwa przodują w zachorowalności i śmiertelności na nowotwór płuca.

– Jestem dumny z młodych ludzi – są jak zawsze niezawodni. Poprzez oryginalne, często odważne pomysły promują w swoim otoczeniu zachowania prozdrowotne i zachęcają do wczesnej profilaktyki. To właśnie dzięki ich pracy i zaangażowaniu możemy zmierzyć się z epidemią chorób nowotworowych. Tym bardziej jestem zadowolony, że młodzież z regionów, które przodują w zachorowalności i śmiertelności na raka płuca tak licznie się zarejestrowała. Wydaje się, że młodzi ludzie są świadomi tego zagrożenia i chcą podjąć walkę – mówi dr Janusz Meder, Prezes Polskiej Unii Onkologii, Organizator Programu.

W pierwszym etapie programu, trwającym do końca lutego, zespoły przeprowadzają działania edukacyjne w swoich regionach. Dzięki video lekcjom oraz prezentacjom zamieszczonym na stronie www.mamhakanaraka.pl młodzież poszerza swoją wiedzę z zakresu minimum onkologicznego ze szczególnym uwzględnieniem raka płuca, a następnie prowadzi edukację w środowisku lokalnym. Uzyskaną wiedzę przekazuje następnie swoim bliskim, kolegom szkolnym i pedagogom oraz mieszkańcom swojego miasta, w wybranej przez siebie formie. Jak pokazują poprzednie edycje młodzież wykazuje się wyjątkową kreatywnością. Stara się, aby wiedza była przekazywana w oryginalny sposób, a co za tym idzie zapamiętana. Aktywności podejmowane przez młodych ludzi obejmują organizację koncertów, rozdawanie ulotek, wizyty u pacjentów mające na celu poznanie ich historii i walki z chorobą. Ponadto podejmują współpracę z mediami i lokalnymi samorządami, intensyfikując tym samym działania i zwiększając ich zasięg.

Jednym z nowych elementów z jakim zmierzą się uczestnicy czwartej edycji programu jest organizacja „Dnia Hakowicza”. Ustalono, że 4 luty, który powszechnie obchodzony jest na całym świecie jako Międzynarodowy Dzień Walki z Rakiem na stałe wpisze się w kalendarze „Hakowiczów”. Tego dnia wszystkie zespoły biorące udział w programie będą miały za zadanie m.in. organizację marszów na znak poparcia zachowań prozdrowotnych oraz podkreślenie znaczenia wykonywania badań profilaktycznych. Zespoły będą zbierały maskotki, które zostaną przekazane dzieciom z chorobami nowotworowymi, jak również rozdawały przechodniom materiały edukacyjno-informacyjne.

– Edukacja i podejmowanie działań prozdrowotnych to niełatwe zadanie. Wierzę jednak, że młodzi ludzie po raz kolejny podejmą się tego wyzwania i wspólnie z partnerami tegorocznej edycji programu pokażą jak ważna jest wczesna profilaktyka. Zaangażowanie i inicjatywa Hakowiczów stanowią inspirację dla wszystkich partnerów projektu, dlatego z niecierpliwością czekam na nowe pomysły zespołów – mówi Jerzy Toczyski, Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny GlaxoSmithKline Pharmaceuticals, partnera strategicznego programu.
Po zakończeniu działań młodzież w formie sprawozdania prześle podsumowanie prowadzonych przez siebie akcji. Jury oceni prace a następnie wyłoni 100 najlepszych zespołów, które zostaną zaproszone do udziału w Warsztacie Kreatywnym. Podczas spotkania on-line licealiści będą mieli okazję wysłuchać wykładów ekspertów reklamy i marketingu z zakresu tworzenia skutecznych kampanii społecznych. Dzięki tej wiedzy uczniowie opracują własny projekt kampanii zachęcającej do profilaktyki w kierunku raka płuca. Zwycięzców poznam podczas uroczystej Gali Finałowej, a ich pomysł zostanie opracowany przez agencję reklamową. Ogólnopolska emisja kampanii społecznej to zwieńczenie całego programu „Mam Haka na Raka”.

Corocznie program angażuje wiele środowisk. Od pierwszej edycji patronat honorowy nad programem sprawują Ministerstwo Zdrowia, Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Rzecznik Praw Dziecka. Po raz pierwszy do programu włączyło się Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Ponadto Polska Grupa Raka Płuca, wszystkie oddziały Kuratoriów Oświaty, a także Marszałkowie 15 województw wyrazili swoje uznanie i dołączyli do grona honorowych patronów. Tegoroczną edycję wspiera również Związek Powiatów Polskich oraz studenci z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, którzy pod opieką prof. Bolesława Samolińskiego będą odpowiedzialni za ocenę merytoryczną i kreatywną prac młodzieży. Patronat medialny sprawują Telewizja Polska Program 1, tygodnik Newsweek, miesięcznik Rynek Zdrowia, Wydawnictwo XXL Media, a także Dziennikarski Klub Promocji Zdrowia. Do grona patronów medialnych przyłączyły również portale internetowe: Proto.pl, Medsfra.pl, Kampaniespoleczne.pl oraz Bankier.pl.
Wśród stałych partnerów programu nie mogło zabraknąć stowarzyszeń pacjentów, które wspierają program m.in. poprzez udostępnianie młodzieży materiałów edukacyjnych. W tegorocznej edycji „Mam Haka na Raka” udział biorą takie organizacje jak Polskie Towarzystwo Chorób Płuc, Stowarzyszenie Walki z Rakiem Płuca, Polska Federacja Stowarzyszeń Chorych na Astmę, Choroby Alergiczne i POChP, a także Związek Powiatów Polskich.
Zaangażowanie różnych środowisk w tym administracji państwowej, samorządów i pacjentów świadczy o tym, że „Mam Haka na Raka” stało się ruchem społecznym. Poparcie wielu instytucji rządowych i pozarządowych oraz środowisk lekarskich podkreśla, jak istotna jest ciągła edukacja społeczeństwa.
 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.